بانک اطلاعات جامع مهندسی

بانک اطلاعات جامع مهندسی ، وبسایتی با محتوی غنی برای گسترش علم

بانک اطلاعات جامع مهندسی

بانک اطلاعات جامع مهندسی ، وبسایتی با محتوی غنی برای گسترش علم

بانک اطلاعات جامع مهندسی
وبسایتی با محتوی غنی برای گسترش علم
Comprehensive Engineering Database

آخرين مطالب

 

مطلب اختصاصی تیم تخصصی enginfo.ir ( بانک اطلاعات جامع مهندسی ) 

توجه : کپی برداری و نشر فایل های اختصاصی بدون اجازه و ذکر منبع ممنوع می باشد

 

آشنایی با پدیده رزونانس و محتوای فرکانسی

در طبیعت نیز پیدیده تشدید بسیار دیده می شود خواه در نوت های موسیقی خواه در موج های آب ، قایق ها و کشتی ها همانند سازه ها در موج زلزله دیده می شود . قایق کوچک در برابر موج با فرکانس بالا تکان های شدید میخورد ولی کشتی بزرگ بی حرکت است ولی در موج با فرکانس پایین برعکس کشتی کوچک تکان نمی خورد ولی کشتی بزرگ مرتعش می شود . می توان در نظر گرفت که سازه کوچک همانند قایق کوچک و سازه بزرگ کشتی بزرگ رفتار می کند . ( ویدیو اول را مشاهده کنید )

یک قایق یا کشتی کوچک با کشتی بزرگ نشان داده شده است. در صورتی که موجی با پریود ارتعاشی پایین و فرکانس بالا ( که موج کوچکی دیده می‌شود ) با این دو برخورد کند به دلیل نزدیک بودن پریود و فرکانس طبیعی ارتعاشی کشتی کوچک دچار ارتعاشات شدید خواهد شد در حالی که کشتی بزگ مرتعش نمی‌شود. حال بر عکس چنانچه موجی با پریود ارتعاشی بالا و فرکانس پایین ( که موج بزرگی دیده می‌شود ) با دو کشتی برخورد کند کشتی کوچک تکان نمی‌خورد و کشتی بزرگ دچار ارتعاشات شدید خواهد بود.

حال کشتی بزرگ را سازه با ارتفاع متوسط یا بلند و کشتی کوچک را سازه با ارتفاع  کوتاه دانست و موج دریا همان زلزله بنابراین همان طور که در انتخاب کشتی برای سفر بایستی به شرایط امواج در منطقه توجه کرد ، در سازه‌ها نیز بایستی اقدامات لازم انجام شود.

 

ویدیو اول 1

 

 

پدیده رزونانس در خاک ها هنگام وقوع زمین لرزه یا ارتعاش

محدوده رفتاری خاک ها و سنگ ها در ارتعاش :

تا حدود 0.4g در سنگ بستر تشدید شدگی شتاب در سطح زمین نداریم ولی خاک نرم تشدیدشدگی از خود نشان می دهد. بعد از0.4g وقتی شتاب سنگ بستر بیشتر می شود رفتارغیر خطی خاک ظاهر می شود و به جای اینکه بزرگنمایی داشته باشیم کوچک نمایی شتاب خواهیم داشت.

بهتر است سازه های کوتاه در بستر سنگی ساخته نشده و روی ساختگاهی نرم با پریود ارتعاشی بالا ساخته شود و بر عکس سازه های بلند به جای ساختگاه نرم در بستر سنگی با پریود ارتعاشی کوچک بنا شود. علت این امر نیز برابر شدن پریود ارتعاش طبیعی سازه و ساختگاه و در نتیجه ایجاد تشدید است 
 
زلزله و اثر آن بر سازه های مختلف ( ویدیو دوم را مشاهده کنید )
 
 
ویدیو دوم 2
 
در این ویدیو مشاهده می شود که در زمین لرزه با طول موج بالا و فرکانس پایین سازه های بلند بیشتر در معرض آسیب هستند و بر عکس زمین لرزه هایی با فرکانس بالا به سازه های کوتاه تر آسیب بیشتری وارد می کنند. بنابراین شناخت عوامل و احتمالات برای طراحی سازه بسیار مفید می باشد.
 
پایان قسمت اول
 
نویسنده : سهند صادقی مقدمی (کارشناس ارشد ژئوتکنیک و دانشجوی دکتری سازه )
 
 
به زودی مطالب آموزشی اختصاصی در مورد زلزله و محتوای فرکانسی و آنالیز های خطی ، معادل خطی و غیر خطی امواج لرزه ای در سایت قرار خواهد گرفت.
 

 

نظرات  (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">